Hyvistelyä koululaisten kanssa

Koulussamme on nyt ”Teen hyvää” –hyvinvointiviikko

puu

Toteutus on simppeli.

Maanantaina alkaa yhteisellä avauksella 1–9 luokkalaisille, jossa kerrotaan viikon teema ja orientoidutaan aiheeseen mm. pienen jumppatuokion avulla.

Viikon aikana:

  • Kukin opettaja jaksamisensa mukaan painottaa omissa aineissaan hyvinvointia – omaa, toisen, ympäristön, eläinten.
  • Koululaiset kirjoittavat tekemiään hyviä tekoja jätepaperilehtisille ja kiinnittävät ne hyvän puuhun. Yläkoululaisille oli uni-tunti.
  • Alakoulussa pohdittiin ympäristötekoja.

Perjantaina hyvät teot kootaan yhteen. Puu onkin jo täynnä lehtiä. Lopetustilaisuudessa esitellään erilaisia toteutuneita hyviä tekoja.

Luontoliikuntakerho

Keksin syksyllä perustaa luontokerhon. Koska sellaista ei koulullamme ollut ja koska koulun lähellä on mainiot puitteet – niitty, lähimetsä, pururata, laavu, peltoja ja jopa suo. Myös Kemijoki virtaa lähellä. Sitä voinee hyödyntää tulevaisuudessa. Vielä en sinne ryhmärämän kanssa uskaltautunut.

luontoliikuntakerho

Kaverini vinkistä ilmoitin kerhomme Luonto-Liiton kerholistoille. Luontsikalla on paljon hyvää kerho-ohjaajan materiaalia! Ne sisältävät leikkejä laidasta laitaan: rauhallisia, liikunnallisia, aistiharjoituksia, ryhmäytysleikkejä, opettavaisia leikkejä… Myös muuta tukea saa tarvittaessa.

Kerhotunti on aina maanantaisin ja se alkaa luonnossa eväitä syöden. Sitten leikitään muutamaa leikkiä tai tutkitaan luontoa. Viimeksi rakennettiin majoja lumiseen metsään risuista. Mukana leijailee metsän henki Tapio. Mielikuvitusleikeissä lapsia innoittavat itsekeksimänsä luontonimet – on Otto Oravaa, Laura Lepakkoa, Sanna Sisiliskoa ja Ari Apinaa.

Ympäristötyöryhmä

WWF:n ideasta perustin koulullemme ympäristötyöryhmän. Mukana on kolme ekaluokkalaista ja viisi isompaa nuorta 6-8 luokilta. Tavoitteena on kehittää koulua. Ryhmä kokoontuu viikoittain, jos innostusta riittää.

Nytkö se alkaa!!?? Jipiii!” kiljuivat ekaluokkalaiset. Olin kuuluttanut pari viikkoa aikaisemmin ryhmän perustamisesta. Kun tarpeeksi moni halusi tulla mukaan, ryhmä oli koossa. Kohta pieniä olisi tullut ryhmään lopulta useampiakin. Ehkä on tarpeen perustaa lisää ryhmiä 😉

Ryhmäläisillä oli jo etukäteen ihmeelisen paljon tietoa ympäristöongelmista. He myös kantavat huolta eläimistä.

ymptyöryhmäMuutaman ryhmäytysleikin jälkeen ympäristötyöryhmä ideoi spontaanisti seuraavia kehittämiskohteita koulullemme:

  1. värikkäämpää koulua
  2. terveellistä välipalatarjoilua kolmen päiviin
  3. linnunpönttöjä
  4. kukkaistutuksia
  5. lisää roskiksia
  6. kasvimaata

Pienin suurin askelin! ❤

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s