Kestävän kehityksen opettaminen luonnontieteissä: poliittinen lukutaito

”Elämme todellisessa maailmassa, emme atomiteoriassa” … ”Venytä rajoitteita, anna tilaa luoda uutta ja katso kuinka oppilaat puhkeavat kukkaan” … ”Mitä enemmän opit, sitä enemmän haluat tietää”

Tarinoiden voima (Lyn Carter, Uni Australia)

Nyt vakuutuin, että opetuksessa kannattaa käyttää tositarinoita. Ihastuin esimerkiksi kertomukseen entisen tuholaismyrkkyjä myyneen kemistin alan vaihdosta. Hän teki väitöskirjan permakulttuuriviljelyn opettamisesta ja on nyt perma-luomuviljelijä, joka opettaa kestävää kehitystä ja luonnontieteitä Australian yliopistossa.

Oppilaiden motivointi (Carter, Uni Australia; John Bencze, Uni Toronto)

Oppilaita motivoi kestävän kehityksen (keke) pariin eniten aikaisemmin opitut asiat ja huoli tulevasta. Oppitunneille voi ottaa valokuvajournalismia, suoran toiminnan ja kantaa ottamisen harjoittelua ja oman taustansa pohtimista kekeen liittyen.

Opettajat voivat ottaa esille uudenlaista elämän tapaa, nautintoa, terveyttä, kauneutta, oikeudenmukaisuutta, osaamista, kritisointitaitoja… Joskaan nämä eivät olleet Australiassa yhtä suuria keke-oppimisen motivaattoreita kuin huoli ja aikaisempi tieto.

Opettajia motivoi keken opettamissa (Carter, Uni Australia)

  • elinikäinen oppimisen halu,
  • tiedon ja yhteiskunnan poliittisuuden ymmärtäminen,
  • kokemukset oppilaita innostavista opetusmenetelmistä
  • kokemus omista ja tieteenalan vaikutusmahdollisuuksista
  • kokemus opettajan ammattitaidosta

Hegemoninen tiedonkäsitys määrittelee opetuksen perussisältöjä (Ralph Levinson, Uni London) 

Hegemoninen valtavirta määriteltiin olevan talousliberalismia, kuluttamista, manipulointia, kansallista kilpailukykyä ja suoriutumista, virtaavaa modernisaatiota, tehtailua (fabrication) ihannoivaa puhetta…

Tuossa pieni yhteenveto yhdestä päivän kymmenistä parin tunnin symposiumeista.

Tämän jälkeen kävin uimassa. Sitten pidin oman esitykseni ”oppilaskeskeisen, kysyvän, avoimen oppimisen” –symposiumissa. Ihan hyvin meni, vaikka vähän jännitti, jonka sympaattinen yleisö taisi huomata.

esitys

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s